Om jernaldergrave og forhistorisk ligbrænding

I 30 år har jeg beskæftiget mig med oldtidens gravfund – og i særdeleshed med brandgrave fra ældre jernalder. Det er et fascinerende kildemateriale, der giver indsigt i mange aspekter af det forhistoriske samfund: Religion, forfædrekult, teknologi, erhverv, demografi, fremmede forbindelser, kunst etc. På trods af, at vi – ikke mindst fra Fyn – har undersøgt tusinder af brandgrave, rummer de stadig mange mysterier og uafklarede spørgsmål. Nogle af dem har jeg tænkt mig at kaste lys over – og du er velkommen til at følge mit arbejde på denne blog. Og hvis du som læser har kommentarer eller spørgsmål, er du velkommen til at efterlade en besked på bloggen.