Hipster helgen: Sankt Knud anno 2020

af museumsinspektør Sissel Bjerrum Fossat

Her skal det handle om, hvordan det kan være at Sankt Knud i Spanien fejres som ungdommens hotteste hipster helgen – og lidt om hvordan gamle Knud (måske) kan hjælpe dig, når du er i parkeringsnød i Odense centrum.

I Odense kender alle Sankt Knud. Det var noget med, at han engang var konge og kom af dage i en kirke. Altså, engang i rigtig gamle dage. Selvom Knud er udstyret med moderigtigt skæg og godt kunne ligne en birolle i Game of Thrones, så er han ikke rigtigt nede med nutidens ungdom.

I Spanien er det anderledes!

Hvert år omkring den 19. januar fejrer universitetsstuderende i Madrid og Barcelona deres langskæggede og lettere omtågede helgen San Canuto – altså Sankt Knud. Der er nu ikke nogen særligt religiøs begivenhed. Blasfemi, ville nogen endda sige.

På spansk er det ligesom på engelsk fysisk umuligt at udtale ”kn”, og gode gamle Knud har derfor fået et ekstra ”a” skudt ind mellem de besværlige konsonanter. Knud kommer derfor af denne omvej til at dele navn med et ”lille rør”,som spansk hedder “canuto”. Herhjemme ville vi ofte bruge ”cigarformet” om samme facon. Derfor er “canuto” også ordet for en fed, en spliff, en joint eller bare sjov tobak. Og nu åbenbares meningen med Knuds nye helgenrolle for os.  Han optræder simpelthen som helgen for cannabissens frigørelse, og bæres derfor rundt på skilte og bannere til reggaemusikkens rytmer af universitetsstuderende, der ønsker lovlig hash.

Selvom om vi stadig har et godt øje til Sankt Hans og Sankta Lucia, så røg fleste helgener i glemmebogen med reformationen. Derfor forekommer det måske også lidt fjernt for mange, at en helgen som Sankt Knud også i nutiden er en brik i en aktiv religion. En lille brik ganske vidst, men undertegnede har alligevel haft spansktalende gæster med rundt på byens museer, som var noget tomme i blikket i afdelingen for HCA, for pludseligt at lyse op i genkendelsens glæde foran portrættet af Knud på Møntergården.

Knud den Helliges død i Sankt Albani Kirke, 1086. Maleri af Christian Albrecht von Benzon (1843). Møntergården, Odense bys museer.

Hvad man mere kan sige om Sankt Knud anno 2020 er, at han er en fleksibel helgen – en del af kulørt og humoristisk hverdagskatolicisme. Ud over at være en chill forkæmper for fri hash er Knud også en hjælp i trafikken. Når du er blevet træt af at cirkulere rundt i gaderne i Valencia eller Alicante på udkig efter en parkeringsplads, så tilbyder Knud sin assistance, og denne lille bøn gør underværker:

San Canuto, San Canuto, aparcamiento en un minuto!”

Det betyder så meget som ”Sankt Knud, Sankt Knud, jeg vil gerne bede om parkering om et minut”. Det er ikke umuligt at forestille sig noget lignende gøre gavn i Odenses gader: ”Sankt Knud, Sankt Knud, nu er der en, der kører ud!”

– måske?

Hvis du kan spansk, kan du læse lidt om Sank Knuds fejringen her.

Hvis du mere er til lødig information om den historiske Sankt Knud, så kan du hente Forskningscentret Centrums og Syddansk Universitets seneste bog ganske gratis her.

Om Mikael Manøe Bjerregaard